
En typisk kurve for brugerdrevet innovation
Evolution eller revolution?
Det er sjældent, at kunderne går ud og afkræver et helt nyt produkt, en hel ny teknologi. eller ønsker
en konceptmæssig revolution, der afviger radikalt fra det bestående. Et historisk eksempel på dette
fænomen var f.eks. overgangen fra hestevogn til bil. Et mentalt og teknologisk paradigmeskifte der
meget præcist blev indfanget og formuleret af en senere kendt personlighed:
“If I'd listened to customers, I'd have given them a faster horse.”
- Henry Ford
Heraf kunne man let konkludere, at kunderne primært peger på innovation i harehøjde (en evolution)
- og ikke en revolution.
Men der er også eksempler på at brugerdrevet innovation har kræver - og efterfølgende skabte - en
teknologisk revolution af signifikant betydning for menneskeheden. f.eks. da en tidligere amerikansk
præsident*) krævede at det amerikanske forsvar, som de absolut første, skulle kunne bringe et menneske
til månen og sikkert hjem igen. Dette er brugerdrevet innovation i højeste potens. Teknologien tillod på ingen
måde, at man fremkom med et sådan krav i -60'erne. Alt skulle udvikles fra green field og NASA var hermed
en realitet. NASA skabte efterfølgende den første computer, kulfiber, temperaturresistent keramik m.m.
*) John. F. Kennedy holdt "månetalen" den 25. maj 1961: "First, I believe that this nation should commit itself
to achieving the goal, before this decade is out, of landing a man on the Moon and returning him back safely to
the earth. No single space project in this period will be more impressive to mankind, or more important for the
long-range exploration of space; and none will be so difficult or expensive to accomplish."
Pointen er, at det er kunden der sætter overliggeren for innovationsgraden - og ikke virksomheden selv.
Naturligvis, er det virksomheden selv der efterfølgende vurderer forretningspotentialet i det konkrete sag. Men
er potentialet stort nok og får idéen et ledelsesmæssigt GO - starter de reelle udfordringer. F.eks. mht. at styre,
leder og efterleve kundens ønsker. Det kalder på fornyelse af det bestående. Det kræver effektive løsninger der
både fastholder det gode fundament - men også formår at skabe forandringer hvor det er påkrævet.
Manstep har løsningen til dette arbejde. Vi kalder den Costumer's Voice.