Den effektive organisation
Behovet for at være en effektiv organisation er en tvingende nødvendighed for mange. Kravet
om at kunne levere ydelser hurtigt og herunder "rigtig første gang" er stort - såvel eksternt som
intern. Det konkret svar til denne realitet er Lean, hvor man via medarbejdernes input skaber
forudsætningerne for at afdække, drøfte og tilvejebringe nye løsninger der bidrager med at trimme og justere organisationen på vitale områder.
Medarbejderne er motoren i Lean-processen
I Lean er det medarbejderen der er motoren i forandringsprocessen. Medarbejderne skaber løbende
forbedringer i dagligdagen på alle niveauer i virksomheden. Effekten er langvarig og robustheden
er i top da medarbejderne selv har andel i løsningen.
Lean er:
- Definere værdi sammen med kunden
- Kortlægge varestrømme
- Gøre medarbejderne til motoren i forandringsarbejdet
- Minimere gennemløbstider
- Minimere ressource spild (mennesker, tid, maskiner, materialer, råstoffer m.m.)
- "Rigtig første gang" (ingen fejl i en styret proces)
- Effektivisering
- Nå virksomhedsmål
- Løbende forbedringer
- Indsigt i Lean tankegangen
Målgruppe
Direktører, produktions-, afdelings- og logistikchefer, udviklingsafdelinger m.m.
Kunden og virksomhedsprocesserne er i centrum
Værdibegrebet kan kun defineres af kunden og virksomheden selv, og indeholder mere end blot et
fokus på pris og bundlinie. Vi hjælper aktivt vores kunder med at få et solidt overblik over værdi-
skabelsen og virksomhedsprocesserne. Når overblikket først er etableret, åbner det op for en dialog
om kvalitet og effektivitet i processerne. Og hvad behovet er for en trimning/optimering for at nå
virksomhedens mål.
Lean - en vestlige og japansk version
Manstep har indgående kendskab til såvel den ægte japanske som den vestlige udgave af Lean (6 Sigma,
Balck Belt* m.m.). Begge udgaver har deres egen styrke. I den vestlige udgave er Lean processen typisk
drevet af en Lean-specialist på området, hvorimod i den japanske udgave er processen i langt højere
grad drevet af medarbejderne selv efter en grundig introduktion og træning i dette arbejde.
Praktisk Lean erfaring fra japansk virksomhed m.m.
Mere end 25 års erfaring med Lean, herunder praktisk Lean arbejde i japanske virksomheder, fortæller os,
at den japanske udgave er den mest robuste løsning vurderet på den lange bane. Af samme årsag er det
ofte denne Lean model vi anbefaler til vores kunder. Men det vil altid komme an på en konkret vurdering
alt efter organisationens aktuelle udfordringer, tidsaspektet, den generelle organisatoriske formåen, m.m.
En kobling til andre Manstep værktøjer
Manstep har desuden værktøjet til, at virksomheden efterfølgende, både kan fastholde det nye
niveau, men også selv kan videreudvikle det, trin for trin, mange år frem i tiden.
*) Quality expert Joseph M. Juran has described Six Sigma as "a basic version of quality improvement," stating
that "[t]here is nothing new there. It includes what we used to call facilitators. They've adopted more flamboyant terms,
like belts with different colors. I think that concept has merit to set apart, to create specialists who can be very helpful.
Again, that's not a new idea. The American Society for Quality long ago established certificates, such as for reliability
engineers."
Tilbage til forsiden >>>